Ustrzyki Dolne
wtorek, 10 kwietnia 2018

AKADEMIA NOWOCZESNEGO PATRIOTYZMU W USTRZYCKIM LICEUM

AKADEMIA NOWOCZESNEGO PATRIOTYZMU W USTRZYCKIM LICEUM

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu to projekt realizowany od 2012 roku przez Klub Ja-gielloński we współpracy z Fundacją PKO Banku Polskiego. Od 2015 roku Akademii patronuje także Minister Edukacji Narodowej.

Mimo że jest to już szósta edycja, Akademia po raz pierwszy gości w Ustrzykach Dolnych. W projekt zaangażowali się zainteresowani uczniowie klas I i II Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Piłsudskiego w Ustrzykach Dolnych, a ich działania wspiera Barbara Woźniak nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie.

Akademia realizowana jest w odpowiedzi na problem niskiego poziomu zaangażowania młodych ludzi w działalność na rzecz dobra wspólnego i słabej świadomości wpływu na otaczającą rzeczywistość. Poprzez tą inicjatywę Klub Jagielloński chce przekonać uczestników, że postawa szacunku i oddania dla własnej Ojczyzny w dzisiejszych czasach nie straciła na swojej aktualności.

Podczas spotkań oraz realizowanych z uczniami zadań pokazuje im, jakie postawy i działania charakteryzują nowoczesnych patriotów. Celem jest pomóc im w przyszłości podejmować dojrzałe i samodzielne decyzje w życiu publicznym — od prawych i świadomych obywateli zależy bowiem przyszłość Polski! - W ANP uczymy realiów zarządzania państwem, zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i lokalnym. Przybliżamy funkcjonowanie parlamentu oraz samorządów, aby młodzież przygotować do skutecznego działania i zmiany otoczenia - mówiła koordynatorka projektu, Barbara Fornal.

Pierwszym etapem projektu jest gra odwzorowująca działania polskiego parlamentu. Po wykładzie wprowadzającym uczniowie wzięli udział w symulacji, podczas której wcielili się w rolę posłów pięciu fikcyjnych ugrupowań: partii liberalnej, partii socjaldemokratycznej, partii ludowej, partii chrześcijańsko-demokratycznej i partii nacjonalistycznej. Członkowie każdej z nich otrzymali dokument programowy, który zawierał ogólną wizję państwa charakterystyczną dla każdej z partii oraz wypływający z niej pakiet konkretnych postulatów politycznych. Przedmiotem negocjacji pomiędzy partiami było powołanie rządu ze spójnym programem, uchwalenie rocznego budżetu, a następnie rządzenie wobec zmieniających się okoliczności wewnętrznych i zewnętrznych. Parlament podejmował decyzje w formie uchwalania ustaw regulujących pojawiające się problemy. Warto zaznaczyć, że każdy z nich został losowo przydzielony do partii mającej konkretne poglądy i program wyborczy.

W wielu przypadkach musieli odrzucić swoje prywatne przekonania i walczyć o zwycięstwo swojej partii. Oprócz polityków pięciu partii w grze brali udział trzej prezesi konkurujących ze sobą koncernów medialnych, wybrani jeszcze przed podziałem na partie polityczne. Najważniejszym zadaniem mediów było zadawanie trudnych pytań politykom, a także obiektywna ocena ich działań. Po każdym wystąpieniu odbywało się jawne głosowanie prezesów za pomocą tzw. „kciuka Cezara”.

Celem symulacji nie była dyskusja o poglądach ani udowadnianie, która ideologia jest lepsza. Główną ideą gry było pokazanie mechanizmów demokracji, nie tyle od strony teorii, ale praktyki. Młodzież mogła przekonać się, że kuluarowe negocjacje często dalekie są od wzniosłych idei i programów deklarowanych przez partie.

W trakcie drugich warsztatów przeprowadzana została symulacja obrad Rady Miasta. W trakcie symulacji uczestnicy przygotowali strategię rozwoju swojej gminy, a następnie wcielili się w radnych miejskich i wybrali z spośród siebie burmistrza, który próbował wraz z Radnymi wypracować konsensus i w negocjacjach z potencjalnym inwestorem wynegocjować najbardziej korzystne dla gminy rozwiązanie. Pod koniec zajęć uczestnicy podjęli refleksję nad realnymi problemami swojej gminy i wypracowali projekt społeczny, którego realizacji podjęli się po zakończonych warsztatach.

Każde zajęcia kończą się praktycznym zadaniem. Pierwsze zadanie konkursowe to: film „Nowoczesny Patriota w mojej okolicy”. Zaś po drugich zajęciach uczestnicy realizują autorski projekt społeczny oraz filmik prezentujący swoje działania.

Zadowoleni z zajęć byli sami uczestnicy. - Sądzę, że takie spotkania są bardzo ciekawe i potrzebne, ponieważ dzięki nim młody obywatel poznaje w praktyce, niejako od podszewki zasady funkcjonowania parlamentu i władz lokalnych, a ucząc się poprzez działanie uczymy się skuteczniej - mówił uczestniczący w warsztatach Piotr Bodnar.

Sam pomysł Akademii, jak i zaangażowanie młodzieży w zajęcia, wysoko oceniła również opiekunka uczestników warsztatów. - Dziś wiem, że naszej młodzieży można śmiało powierzyć rządy, mają wiele cennych pomysłów i chęci, by je realizować. Nie są to bynajmniej nierealne cele, bo dogłębnie potrafili przeanalizować, co jest potrzebne i czy to się opłaci- stwierdziła Barbara Woźniak.

Finał obecnej VI edycji Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu odbędzie się w 8 czerwca w Warszawie. W finałowym zjeździe uczestników Akademii z całej Polski uczestniczyć będą delegacje wszystkich klas (uczniowie + opiekun), które zrealizowały wszystkie zadania konkursowe i do 15 maja 2018 r. przesłały na adres: anp@kj.org.pl 5 minutowy filmik prezentujący wykonany projekt społeczny wraz z wypełnioną Kartą projektu oraz do 20 maja przesłany formularz zgłoszeniowy. Oprócz samego konkursu projektów zaplanowaliśmy dla Was atrakcje takie jak spotkanie ze znanymi postaciami świata sportu, mediów, nauki, kultury, biznesu oraz działaczami społecznymi - mówiła koordynatorka projektu Barbara Fornal.

Nowoczesny patriotyzm zrywa z błędnym przekonaniem, że miłość do Polski jest czymś archaicznym lub wstydliwym. Przeciwnie, postawa szacunku i oddania własnej Ojczyźnie w dzisiejszych czasach nic nie straciła na swojej aktualności. Żyjąc w państwie demokratycznym młodzi ludzie nie muszą przelewać swojej krwi za niepodległość kraju, co nie oznacza, że patriotyzm zupełnie stracił swoją wartość i znaczenie.

 

Współczesny patriotyzm uzewnętrznia się przede wszystkim w byciu dobrym człowiekiem i obywatelem, byciu uczciwym w stosunku do instytucji państwowych, kultywowaniu pamięci o bohaterach narodowych, trosce się o dorobek intelektualny i kulturalny ojczyzny, pragnieniu utrzymania niezależność państwa, dbałości o współobywateli czy w takich prostych gestach będących świadectwem umiłowania ojczyzny, jak wywieszenie flagi w dniu święta narodowego, znajomość historii Polski oraz w prawidłowym posługiwaniu się językiem narodowym.

 

FOT. B. FORNAL

AKADEMIA NOWOCZESNEGO PATRIOTYZMU W USTRZYCKIM LICEUM
AKADEMIA NOWOCZESNEGO PATRIOTYZMU W USTRZYCKIM LICEUM
AKADEMIA NOWOCZESNEGO PATRIOTYZMU W USTRZYCKIM LICEUM
AKADEMIA NOWOCZESNEGO PATRIOTYZMU W USTRZYCKIM LICEUM
autor: BF, BW


powiązane artykuły: