Ustrzyki Dolne
piątek, 25 maja 2018

W Olszanicy uczyli się ratować!

W Olszanicy uczyli się ratować!

Młodzież z gimnazjum w Olszanicy, wraz z partnerami ze szkoły w Dobromilu na Ukrainie, brała udział w projekcie „Uczymy się ratować - Let`s learn to save”. Projekt realizuje Fundacja Rozwoju Podkarpacia dla Młodych „Orzeł”.

Idea naszego projektu narodziła się podczas Światowego Dnia Pierwszej Pomocy, która obchodzona jest od 2000 r. w każdą drugą sobotę września. Inicjatorem święta pierwszej pomocy był Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża. W tak istotnym dniu warto przypomnieć sobie, jak powinna zostać przeprowadzona pierwsza pomoc. W wielu krajach z tej okazji organizowane są specjalne akcje informacyjne i szkolenia. Nawet dzięki krótkiemu szkoleniu dorośli, młodzież, a czasem nawet dzieci są w stanie udzielić pierwszej pomocy w razie konieczności. Często, jak np. w przypadku zadławienia, liczy się każda sekunda i profesjonalna pomoc medyczna może nie zdążyć na czas. W ocenie wielu osób jest to bardzo ciekawe wydarzenie i postanowiliśmy go kontynuować w międzynarodowym gronie. Wydarzenie to pokazuje , że jest duże zapotrzebowanie na wiedzę o udzielaniu pierwszej pomocy jednak, co także nie uszło naszej uwadze , poziom wiedzy na ten temat wśród młodzieży jest dość niski.

Projekt z zakresu udzielania pierwszej pomocy opracowany został przez uczniów klasy III gimnazjum w Olszanicy i szkoły średnie w Ustrzykach Dolnych pod kierunkiem prezesa fundacji Emila Adamko oraz partnerów fundacji z Ukrainy ze Szkoły w Dobromilu, gdzie również ten temat bardzo zaciekawił młodych ludzi jak i władze gminy Olszanica i Powiatu Bieszczadzkiego, które wspierają tą inicjatywę.

Projekt ma uświadomić że każdy człowiek, któremu powierza się bezpieczeństwo, zdrowie i życie drugiego człowieka, powinien nieustannie zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności jaka spoczywa na nim. Odpowiedzialność jest tym większa, im młodszy jest podopieczny. W wyniku udziału w Projekcie młodzi ludzie powinni więc znać podstawowe zasady działania podczas wypadków, na które napotykamy w życiu codziennym - tak, aby pomagać a nie szkodzić. Program ten ma za zadanie przygotować młodzież z Polski i Ukrainy do podejmowania właściwego sposobu pomocy potrzebującym, jak i rozbudzić zainteresowania podstawową wiedzą medyczną. Zadania i formy realizacji zostały dobrane odpowiednio do wieku i stanu wiedzy ucznia klasy trzeciej. Zajęcia z tego programu mają uwrażliwić młodego człowieka na krzywdę ludzką i potrzebę niesienia pomocy. Mają również wyrobić umiejętność kontrolowania emocji, nie wpadania w panikę oraz unikania pochopnych działań, które mogłyby wpłynąć na pogorszenie stanu poszkodowanego oraz stanowić zagrożenie dla ratującego.

Adresatami programu są uczniowie zamieszkujący na wsi, którzy ze względu na prace w gospodarstwach domowych i na polach, są bardziej narażeni na wiele niebezpieczeństw taką właśnie jest miejscowość Olszanica i Dobromil. Znacznie częściej są także świadkami wypadków rolniczych i mogą stanowić ważne ogniwo w akcji ratowniczej. Realizacja projektu odbywa się w formie edukacji nieformalnej dla 32 uczniów po 16 z każdego kraju, którzy są zainteresowani tematyką. Cele Projektu określamy w następujący sposób: - kształtowanie świadomości i postaw dzieci sprzyjających bezpieczeństwu własnemu i innych oraz przygotowanie dzieci do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń; - zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; -kształtowanie postaw prospołecznych i przygotowanie dzieci do samopomocy przez wyposażenie ich w umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Cele te będą realizowane w formie bardzo efektywnych metod edukacji nieformalnej jak praca w grupach, debaty, prezentacje, dyskusje. Wszyscy uczestnicy w ramach swoich grup wykorzystując powyższe narzędzia przygotowują materiały, opracowania, prezentacje, które będą wykorzystywane w trakcie wymiany.

Projekt to doskonała okazja do zdobycia i rozwoju wielu kompetencji i umiejętności niezbędnych w bieżącej rzeczywistości. Szczególnie cenne doświadczenie to umiejętność pracy w międzykulturowym zespole, dążenie do wspólnego celu. Projekt skupia się na kształtowaniu praktycznych umiejętności ucznia i rozwijaniu jego samodzielności w działaniu. 1. Właściwie wykonana obserwacja czynności życiowych. Badanie przytomności. 2. Umiejętność ułożenia poszkodowanego w pozycji bezpiecznej – bocznej ustalonej. 3. Znajomość zasad prowadzenia wentylacji płuc oraz reanimacji sercowo-płucnej. 4. Umiejętność zadbania o własne bezpieczeństwo (samoochrona), podczas udzielania pomocy poszkodowanemu. 5. Nabycie umiejętności kierowania akcji ratowniczej. Umiejętność wzywania pogotowia ratunkowego. Projekt daje również szansę na poprawę kompetencji językowych ,przełamuje bariery i stereotypy, pozwala lepiej poznać inne kultury i zwyczaje. Projekt promuje także mobilność, stwarza możliwość poszukiwania szans i pomysłów na dalsze życie społeczne i zawodowe. Praca w międzynarodowym zespole jest doskonałą lekcją w praktyce wartości europejskich tj. tolerancja, solidarność, poszanowanie godności osoby ludzkiej, wolność, demokracja, równość. Wspólna praca , poruszane tematy, zaplanowane rezultaty rozwijają w nas świadomość bycia humanitarnym, wzmacniają proces, dialog międzykulturowy.

Projekt został stworzony przez uczestników , na podstawie ich zainteresowań i potrzeb. Jego ostateczny kształt jest wynikiem dyskusji, wymiany pomysłów i informacji pomiędzy uczestnikami , tym samym w pełni odzwierciedla ich potrzeby. Nasz projekt jest praktyczną lekcją wiedzy o udzielaniu pierwszej pomocy, jest oparty o zasady edukacji poza formalnej , udział w projekcie opiera się na zasadzie dobrowolności i chęci poszerzania swojej wiedzy i umiejętności. Projekt ma na celu: 1. Poznanie przykładów wielu nieprzewidzianych zdarzeń, w których konieczne są działania pierwszej pomocy. 2. Zaznajomienie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w przypadku zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanych. 3. Nauka zachowania się na miejscu wypadku i sposobu prowadzenia akcji ratunkowej. 4. Zrozumienie przez uczniów potrzeby nabywania umiejętności ratownictwa przedmedycznego, co wiąże się z możliwością niesienia pomocy innym. 5. Uczulenie młodego człowieka na krzywdę drugiego. 6. Uświadomienie uczniom wagi udzielania pomocy przedlekarskiej. 7. Doskonalenie umiejętności potrzebnych przy udzielaniu pierwszej pomocy. 8. Kształtowanie postaw humanitarnych. 9. Nabycie umiejętności szybkiego reagowania i podejmowania decyzji. 10. Nauczenie harmonijnego współżycia w grupie, podporządkowania się jej umownym zasadom. Metody pracy podczas projektu są oparte o zasady edukacji poza formalnej - warsztaty, spotkania, dyskusje, gry integracyjne, prezentacje, bezpośredni kontakt z lokalną społecznością, sesje ewaluacyjne.

Podstawową zasadą projektu przyjętą na samym jego początku jest aktywny udział wszystkich jego uczestników, pełne zaangażowanie i utożsamianie się z projektem. Projekt daje szansę na wymianę poglądów, uczenie się z doświadczeń innych, spoglądanie na wiele spraw z szerszej perspektywy. Projekt pokaże nam także , że praca daje rezultaty , dlatego tak dużą rolę przywiązujemy do okresu przygotowań . Dzięki temu będziemy cieszyli się z wypracowanych rezultatów i realizacji celów, które założyliśmy budując nasz projekt.

Wpływ projektu na uczestników - poznanie przez młodzież wielu nieprzewidywalnych zdarzeń, w których konieczne są działania z zakresu pierwszej pomocy, -zaznajomienie młodzież z zasadami udzielania pierwszej pomocy w przypadku zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanych, - nauka zachowania się na miejscu wypadku i sposobu prowadzenia akcji ratunkowej, - zrozumienie przez uczniów potrzeby nabywania umiejętności ratownictwa przedmedycznego, co wiąże się z możliwością niesienia pomocy innym, - uczulenie młodego człowieka na krzywdę drugiego, - uświadomienie uczniom wagi udzielania pomocy przedlekarskiej, - doskonalenia umiejętności potrzebnych przy udzielaniu pierwszej pomocy, -nabywanie umiejętności szybkiego reagowania i podejmowania decyzji. Wpływ projektu na lokalną społeczność - dotarcie z rezultatami projektu do szerokiego grona odbiorców , pokazanie możliwości oferowanych przez program Erasmus + - budowanie świadomości europejskiej m.in poprzez pokazanie szans i możliwości jakie stwarza nam Wspólnota Europejska - integracja lokalnej społeczności w trakcie wydarzenia organizowanego przez uczestników projektu Projekt realizowany jest w okresie od 1 marca do 30 września 2018 roku. Młodzież z gminy Olszanica, Powiatu Bieszczadzkiego i Dobromila będą uczestniczyć w kursie pierwszej pomocy przedmedycznej i nabyć umiejętności w zakresie reagowania na zagrożenia i udzielania pierwszej pomocy. Celem projektu jest rozwój wrażliwości społecznej młodych mieszkańców Olszanicy i Dobromila w zakresie dostrzegania potrzeb osób w stanie zagrożenia zdrowia lub życia, w środowisku lokalnym.

Dodatkowo projekt ten promuje integrację społeczną w środowisku lokalnym poprzez spotkania z przedstawicielami poszczególnych środowisk w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Młodzież zapozna się ze specyfiką pracy i odpowiedzialności w zakresie udzielania pomocy funkcjonariusza policji, straży oraz ratownika medycznego TOPR, spotkanie te dodatkowo zaowocują poznaniem zawodu oraz kompetencji niezbędnych do wykonywania poszczególnych czynności. Istotnym aspektem tego projektu jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych, wykreowanie dodatkowych atutów młodych ludzi wchodzących na rynek pracy."

 

W Olszanicy uczyli się ratować!
W Olszanicy uczyli się ratować!
W Olszanicy uczyli się ratować!
W Olszanicy uczyli się ratować!
autor: Emil Adamko - koordynator projektu