Ustrzyki Dolne
piątek, 12 kwietnia 2019

Bieszczady marką samą w sobie

Bieszczady marką samą w sobie

Lokalna Organizacja Turystyczna „Bieszczady” zaprosiła na Forum Bieszczadzkie 2019 przedstawicieli samorządów, instytucji, organizacji pozarządowych, bieszczadzkich przedsiębiorców i media do spotkania się i rozmowy na temat rozwoju Bieszczad. Forum odbyło się 4 kwietnia w Sanoku.

Rozwój Bieszczad to temat, który od lat przewija się na różnych płaszczyznach i forach. Wiele osób z naszego kraju marzy o tym, żeby „rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady”. Mogłoby się zdawać, że tworzy to sytuację, w której Bieszczady są już marką samą w sobie. Istnieją jednak pewne uwarunkowania, które sprawiają, że jesteśmy mniej popularnym turystycznie miejscem. Na Forum wielokrotnie padało stwierdzenie, że ma to swoje plusy i minusy zarówno dla środowiska, jak i dla mieszkańców, którzy często zarabiają na turystyce.

Bieszczady są rejonem, który jest coraz bardziej popularnym miejscem wypoczynkowym. Organizatorzy Forum postanowili położyć główny nacisk na rozwój gospodarki turystyczno-zdrowotnej Regionu Bieszczadzkiego.

Marcin Kapusta, wiceprezes LOT „Bieszczady” stworzył, a podczas Forum zaprezentował 15-letnią strategię rozwoju dla Regionu Bieszczadzkiego. Podkreślał, że jesteśmy w idealnym momencie, aby wypromować Bieszczady i stworzyć z nich czołowe miejsce do odpoczynku i rekreacji w Polsce. - Tylko działając wspólnie możemy coś zbudować w Bieszczadach - podkreślał Marcin Kapusta. - Musimy pamiętać również o tym, że turystyka jest jak fala, gdy przychodzi to wszyscy korzystają.

Jednym z elementów Forum była prezentacja nowego systemu identyfikacji wizualnej Regionu Bieszczadzkiego i sposobu jej nieodpłatnego wykorzystania. Logotyp, odpowiednia kolorystyka to nieodłączny element budowania marki. Marcin Kapusta przedstawił również wyniki badań rynku turystycznego przeprowadzone przez Biuro Turystyki Kulturowej PAWUK oraz program Związku Stowarzyszeń Lokalnej Organizacji Turystycznej „Bieszczady”.

Forum podzielone było na dwie części. W pierwszej części odbyła się konferencja wraz z sesją pytań i odpowiedzi, w drugiej przeprowadzono panel debat. Forum rozpoczął wykład dr. Krzysztofa Szpary przewodniczącego Polish Geographical Society, w którym opowiadał o Podkarpaciu w ujęciu geopolitycznym. Marcin Kapusta, wiceprezes LOT „Bieszczady” przedstawił analizę pozytywnych i negatywnych trendów dla regionu. Temat możliwości odtworzenia zapomnianej Kultury Regionu różnych grup społecznych oraz etnicznych z naszych terenów przybliżył Robert Bańkosz, prezes Stowarzyszenia Przewodników Turystycznych „Karpaty”. Na koniec części wykładowej Jacek Kotula, radny Sejmiku Wojewódzkiego, kierownik Domu Zdrowia - Ośrodka Naturoterapii zaprezentował działania podejmowane w Błażowej, opowiadając o komercyjności oraz nowoczesnym zagospodarowaniu warunków naturalnych, spuścizny kulturowej i gospodarczej.

Część debatowa poświęcona była problemom rozwoju Regionu Bieszczadzkiego, o których rozmawiali Burmistrz Miasta Sanoka Tomasz Matuszewski, Zastępca Burmistrza Ustrzyk Dolnych Katarzyna Sekuła, Dyrektor Biura PROT Anna Brzechowska-Rębisz oraz Grażyna Kaznowska z działu Promocji w Lesku. Debacie poddano również sens powoływania struktur ponadgminnych i ponadpowiatowych. W tej części udział wziął przedstawiciel ProCarpathia, przedstawiciel Lasów Państwowych oraz Jolanta Harna. Forum zakończono debatą o możliwych kierunkach rozwoju Regionu Bieszczadzkiego, o których rozmawiał Robert Bańkosz, Marcin Kapusta oraz Bogdan Longawa.
Spotkanie w Sanoku było również okazją do skorzystania z porad doradców i przedstawicieli firm, Biura Podróży PAWUK, a także Gminy Błażowa, która prężnie działa i pozyskują środki na swój rozwój. Zaprezentowano również pierwsze rozwiązania mogące łączyć działania Regionu Bieszczad.

Forum Bieszczadzkie odbyło się w Sanoku już po raz drugi. Jak podkreślała prezes LOT „Bieszczady” Weronika Szewczyk, w tym roku jest to wersją testowa, tak aby na nowo sprawdzić i zweryfikować pewne potrzeby, oczekiwania i możliwość samorządów, instytucji i przedsiębiorców z Regionu Bieszczadzkiego. Tegoroczna edycja odbyła się w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Sanoku. Gmina Ustrzyki Dolne jest członkiem LOT „Bieszczady” razem z Miastem i Gminą Lesko oraz Miastem Sanok, z którymi gmina podjęła ostatnio współpracę.

FOT. Magdalena Kuzar

 

Bieszczady marką samą w sobie<br/>fot. Magdalena Kuzar
fot. Magdalena Kuzar
Bieszczady marką samą w sobie
Bieszczady marką samą w sobie
Bieszczady marką samą w sobie
Bieszczady marką samą w sobie
Bieszczady marką samą w sobie
autor: MK