Ustrzyki Dolne
wtorek, 18 października 2016

Za co płacimy? - cała rozmowa

Za co płacimy? - cała rozmowa<br/>fot. Marian S. Mazurkiewicz
fot. Marian S. Mazurkiewicz

O codziennej pracy i działalności Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Ustrzykach Dolnych rozmawiamy z członkami zarządu: Marianem Stebnickim prezesem i Marcelim Kucą.

Gazeta Bieszczadzka: – Kto jest odpowiedzialny za zagospodarowanie odpadów komunalnych?
Marian Stebnicki:
– Najprościej można powiedzieć, ze wszyscy obywatele odpowiedzialni są za utrzymanie porządku i czystości. Ustawy takie jak: o ochronie środowiska, o odpadach, czy też o utrzymaniu porządku i czystości w gminach oraz szereg aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie określają sposób postępowania z odpadami. Ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach scedowała na gminy obowiązek prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami poprzez takie działania jak: zorganizowanie systemu odbioru i zagospodarowania odpadów z tzw. nieruchomości zamieszkanych oraz z nieruchomości niezamieszkanych, na których są wytwarzane odpady o składzie zbliżonym do odpadów komunalnych. W celu wywiązania się z w/w obowiązku gminny wyłaniają w drodze przetargu firmy, które zajmują się odbiorem odpadów z posesji i przekazaniem ich do instalacji przetwarzania.
Marceli Kuca: – Gmina prowadzi także punkty selektywnego odbioru odpadów, które to punkty umożliwiają mieszkańcom pozbywania się takich odpadów jak sprzęt AGD, RTV, mebli, itp. Ważną dziedziną prowadzonej gospodarki odpadami są działania informacyjne i edukacyjne. Istotą takich działań jest nakłonienie społeczeństwa do sortownia odpadów u źródła. Świadome postępowanie z odpadami powoduje, że łatwiej osiągniemy ustalone poziomy odzysku odpadów nadających się do recyklingu, czyli ponownego wykorzystania, a to przyczynia się redukowania masy odpadów składowanych na wysypiskach, trwale zanieczyszczających środowisko.
G.B.: – Kto ustala ceny za odbiór odpadów komunalnych?
M.S.:
– Cenę ustala Rada Gminy poprzez stosowną uchwałę. Jej wysokość jest pochodną wszystkich wydatków jakie gmina ponosi w zakresie gospodarki odpadami podzielonych przez liczbę mieszkańców gminy. Istotny udział w podziale kosztów mają także podmioty gospodarcze. Koszt odbioru i zagospodarowania odpadów jest najistotniejszy ale nie jedyny. Gmina ponosi wydatki na prowadzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów, zakup pojemników do selektywnej zbiórki, czy też ponoszenie kosztów administracyjnych związanych z poborem opłaty, przyjmowaniem i weryfikacją deklaracji, windykacją.
G.B.:- Na jakim etapie jest modernizacja sortowni odpadów i na czym ona polega?
M.K.:
- Sortownia modernizowana jest na bieżąco. Dotychczas przebudowana została linia sortownicza do tzw. odpadów zmieszanych. Przebudowa pozwoliła rozdzielić frakcje podsitową, która poddawana jest procesowi stabilizacji w kompostowniach. Wymienione zostało sito. Kilkuletnia eksploatacja starego sita spowodowała konieczność jego wymiany. Była też okazją do zastosowania w nowym prawidłowego oczka o wymiarze 0-80 mm. Mając na uwadze ekonomikę transportu obie linie zakończone są kompaktorami współpracującymi z prasokontenerami. Nakłady poniesione na te urządzenia powodują, że ładowność zestawów wożących tzw. frakcję nadsitową do wytwórni paliwa alternatywnego jest wykorzystywana optymalnie.
M.S.: - Mając na uwadze cel jakim jest osiągnięcie statusu Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów, potrzebna jest dalsza rozbudowa. Polegać ma na zwiększeniu wydajności poprzez dobudowanie szeregu separatorów: pneumatycznych, optycznych, magnetycznych, ferromagnetycznych, belownic i rozdrabniaczy. Przewidywana jest także rozbudowa części socjalnej dla zatrudnianych pracowników. Dotychczas została wykonana koncepcja rozbudowy sortowni. Na jej bazie została wykonana karta przedsięwzięcia i został złożony wniosek o wydania decyzji środowiskowej. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska celem wydania opinii środowiskowej wydał postanowienie o wykonaniu przez składającego wniosek Raportu Oddziaływania na Środowisko i taki raport został wykonany i dostarczony.
G.B.: - Na jakim etapie są prace związane z budową kompostowni?
M. S.:
- Kompostownia o wydajności 12 tys. Mg ma być zlokalizowana w miejscowości Średnie Wielkie. Inwestycja ta usytuowana przy istniejącym wysypisku śmieci posiada decyzję środowiskową. Liderem przedsięwzięcia jest Gmina Zagórz. Pod patronatem burmistrzów obu gmin działa również zespół roboczy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania przetargowego na wykonanie dokumentacji techniczno – budowlanej kompostowni. Stworzony został harmonogram prac, którego celem jest uzyskanie rezultatu, jakim będzie funkcjonująca instalacja MBP, posiadająca wymagana prawem decyzje i pozwolenia do prowadzenie działalności polegającej na mechaniczno- biologicznym przetwarzaniu odpadów zmieszanych.
G.B.: - Jak wygląda odbiór odpadów stałych i płynnych na wsiach?
M.S.:
- Zbiórka odpadów komunalnych na terenach wiejskich przebiega zgodnie z przyjętymi standardami zawartymi w Regulaminie utrzymania porządku i czystości w gminie oraz stosownych uchwał Rady Gminy regulujących miedzy innymi częstotliwość odbioru odpadów, czy sposobu ich gromadzenia. Mogę odpowiedzialnie powiedzieć, że zbiórka stałych odpadów komunalnych na terenach wiejskich nie przysparza naszemu przedsiębiorstwu jakichkolwiek kłopotów. Nie mamy kłopotów z odbiorem odpadów płynnych. Czasami są kłopoty z dotrzymaniem terminów wykonania usługi. Aby zapobiegać takim sytuacjom Zarząd przedsiębiorstwa postanowił zakupić nowy samochód asenizacyjny. Nowością będzie to, ze będzie z napędem 4x4, dzięki temu będziemy mogli świadczyć usługi niezależnie od warunków atmosferycznych i terenowych. Inną sprawą jest problem wywiązywania się z obowiązku opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli posesji. Mogę powiedzieć, że odnotowujemy wzrost świadczonych usług. Ilości te nie świadczą jednak o jakimś przełomie w podejściu do tego zagadnienia. Od kilku lat cena za tego typu świadczone usługi nie była podnoszona. Zarząd przedsiębiorstwa chce w ten sposób zachęcić mieszkańców gminy do częstszego korzystania z usług co bez wątpienia przyczyniałoby się do ochrony środowiska ale także podnosiłoby komfort życia mieszkańców i atrakcyjność turystyczną naszych miejscowości.
G.B.: - Kolejna kwestia to sieć wodociągowa i cały kompleks spraw związany z jej utrzymaniem, konserwacją i remontami. Ja kto wygląda z perspektywy MPGK?
M.S.
: - Długość sieci wodociągowych obsługiwanych przez nasze przedsiębiorstwo, a są to magistrale, sieci rozdzielcze i przyłącza i mają długość około 120 km. Ich stan techniczny jest bardzo różny. Prace na sieci prowadzone są stale. Mają one różny charakter- od zakładania opasek i uszczelniaczy naprawczych, poprzez wymianę awaryjnych odcinków do budowy nowych odcinków sieci. Gmina Ustrzyki w kooperacji z MPGK prowadzi inwestycję polegającą na wymianie magistrali wodociągowej od ujęcia w Solinie do zbiorników usytuowanych na ul. W. Pola. Warto podkreślić, że około 800m odcinek magistrali został już wykonany. Trwają procedury wydawania decyzji zezwalającej na prowadzenie dalszych robót. O złożoności tych procedur może świadczyć fakt, że równolegle do pozwolenia na budowę magistrali wodociągowej podjęte są działania, których celem jest uzyskanie pozwoleń na umacnianie brzegów potoków Równianka i Olchy. Zgoda RZGW na wykonanie tych prac warunkuje budowę wodociągów w pobliżu tych potoków. Przedsiębiorstwo modernizuje infrastrukturę wodociągową także poprzez wymianę lub budowę przepompowni. W ostatnim czasie, kosztem około 70 tys. zainstalowana została hydrofornia wraz z systemem dezynfekcyjnym w miejscowości Jałowe. Inwestycja ta wraz z przepompownią w Bandrowie poprawi warunki hydrauliczne tego fragmentu sieci oraz da dodatkowy efekt w postaci odczuwalnych oszczędności energii elektrycznej. Całkiem nowa będzie przepompownia w miejscowości Równia. Przepompownia ta pozwoli dostarczać wodę do najdalej położonych zabudowań położonych w kierunku Hoszowczyka. Na dzisiaj wykonywana jest dokumentacja techniczna dla tego zadania. Należy także pamiętać o Stacji Uzdatniania Wody na Jaworze. Prowadzone są tam prace zabezpieczające budynek chlorowni i rozdzielni elektrycznej i hydraulicznej przy ujęciu posadowionym w pobliżu korony zapory. Stale prowadzone są prace doposażeniowe laboratorium. Uzyskując standard tzw. systemu jakości, laboratorium rozpoczęło świadczenie usług polegających na badaniu przydatności wody do spożycia dla podmiotów gospodarczych. Uzyskane dochody pozwalają na zakup wyposażenia, które podnosi standard tego rodzaju działalności. Możemy zapewnić odbiorców wody, że prowadzona jest stała kontrola jej jakości.
GB: – Pozostając przy tym temacie: w okolicach ulicy Gombrowicza i Nadgórnej zakopują rury w ziemi, czego dotyczą te prace?
M.K.: –
Kończone są prace przy sieci kanalizacyjnej na ul. Gombrowicza i Nadgórnej. Jest to kontynuacja projektu z pierwszej dekady tego wieku. Ma on na celu skanalizowanie ul. Nadgórnej wraz z przyległościami. Inwestorem jest Gmina. Rola MPGK w tym przedsięwzięciu polega na przyjęciu oddawanych odcinków do eksploatacji.
G.B.: – W grudniu 1996 r. zmieniono formę organizacyjno-prawną firmy, jak pamiętamy wydzielono z MPGKiM gospodarkę mieszkaniową, komunalną i powstał PEC, jakie spojrzenie z perspektywy 20 lat na działalność firmy. W jakim miejscu jest dzisiaj MPGK?
M.S.:
– W gospodarce komunalnej pracuję od początku swojej pracy zawodowej tj. od 1981 r. Jak widać przeszedłem wszystkie koleje losów tego przedsiębiorstwa. W połowie lat dziewięćdziesiątych następowały przekształcenia, na które wpływ miały zmiany i zjawiska gospodarcze i społeczno- polityczne. Powstanie spółki PGK Sp. z o.o. to obecny PEC Sp. z o.o. wynikało z konieczności zagospodarowania infrastruktury ciepłowniczej po upadającym PPD Ustianowa. Majątek na bazie, którego powstała spółka wydzielono w postępowaniu ugodowym likwidatora i wierzycieli. Do dnia dzisiejszego struktura własnościowa różni się od tej jaką posiada MPGK, w którym 100% udziałów posiada Gmina. Wydzielenie gospodarki mieszkaniowej ze struktur MPGK było podyktowane potrzebą odciążenia przedsiębiorstwa od problemów finansowych jakie generuje ten typ działalności chyba w każdej miejscowości gdzie gospodarka mieszkaniowa jest prowadzona. W grudniu 1996 r. została zawarta w formie aktu notarialnego Umowa Spółki pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Spółka powstała na podstawie ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. Zakres jej działalności nie zmienił się od tamtego czasu do dzisiaj. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest prowadzenie gospodarki wodno-ściekowej- dzisiaj przysparza ona około 40% przychodów). Drugą dziedziną działalności jest gospodarka odpadami. Przedsiębiorstwo zbiera i przetwarza odpady zbierane z naszej gminy jak i z gmin ościennych. Ta działalność także stanowi pokaźny bo około 40% udział w przychodach. Pozostała działalność to: usługi asenizacyjne, utrzymanie porządku i czystości w mieście, zimowe utrzymanie dróg gminnych, placów i chodników, administrowanie cmentarzami komunalnymi, utrzymanie zieleni miejskiej. W ubiegłym roku przedsiębiorstwo odnotowało dodatni wynik finansowy. Taki stan rzeczy pozwala zarządowi na inwestowanie. Na ulicach miasta i gminnych drogach można zobaczyć nowe pojazdy i maszyny, które dają możliwości wydajniejszej pracy zatrudnionym w Spółce pracownikom. Nakłady na remonty i modernizację wodociągów doprowadziły do efektu zatrzymania wzrostu strat wody. Od lipca odnotowujemy znaczący spadek poboru wody z ujęcia w Solinie. Świadczy to o mniejszych stratach, ale najważniejsze jest to, że trend ten utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Trzeba także wspomnieć o naszych poprzednikach. Przeprowadzili oni modernizację oczyszczalni ścieków. Była to wielomilionowa inwestycja, dzięki której udaje się prowadzić prawidłową gospodarkę ściekową. Problemy jakie mają niektóre gminy w tej dziedzinie każą oddać szacunek poprzednikom.XX lat Spółki to okazja do podziękowań dla całej załogi. Wykonują pracę trudną, niewdzięczną, stresującą. Są wystawieni na stałą ocenę społeczeństwa – często emocjonalną a przez to nieobiektywną. Nie skarżą się tylko pracują i za to imieniem Zarządu Spółki i swym własnym serdecznie im dziękujemy.
Dziękujemy za rozmowę, gratulujemy jubileuszu i życzymy samych sukcesów przede wszystkim ekonomicznych.
Marian Stebnicki i Marceli Kuca –
Dziękujemy imieniem własnym, Zarządu i naszej Załogi.

 

autor: msm


powiązane artykuły: